de afgelopen dagen

Hallo allemaal,

Ik was gebleven bij Cape Reinga (Bay of Islands).

Ik had weer een tripje geboekt. Ik zie het nog steeds niet zitten om in mijn eentje met de auto op pad te gaan, zeker niet als het weer zo slecht is.

De eerste stop was bij een 'Reserve' waar Kauri bomen groeien. Dit zijn bomen die 150 miljoen jaar geleden zijn ontstaan (Jurassic periode) en wel 4000 jaar oud kunnen worden. Na de komst van de Europeanen is deze boom zo goed als volledig uitgeroeid vanwege zijn grote houtopbrengst en mooie rechte stammen. Van de ong. 1 miljoen hectare is nog 0,7% over. Het is nu een beschermde boom die men tegen uitsterven probeert te behoeden. Ik weet niet of het uit komt op de foto, maar de hoogte is aardig indrukwekkend.

De tocht ging door een vrij agrarisch gebied met voornamelijk kiwiplantages. Niet zo heel spectaculair. Uiteindelijk kwamen we bij Cape Reinga aan. Dit is het meest noordelijke stukje van Nieuw Zeeland, waar de Tasmaanse Zee en  de Pacific Ocean samenkomen. Normaal gesproken zie je dit doordat de Tasmaanse zee groen is en de Pacific Ocean blauw. Helaas was het een beetje mistig. De zee kon ik nog net ontwaren, maar de kleur toch echt niet meer.

(It's me!)

Na dit spectakel zijn we naar 90 mile beach gegaan, wat geen 90 kilometer is maar 64. Deze naam is te danken aan het feit dat boeren het strand vroeger gebruikten om hun vee te vervoeren. Ze hadden een simpel rekensommetje. We kunnen 30 km per dag lopen, doen er drie dagen over dus dat is 90 km. Zit wat in, niet.

Bij dit strand zijn een aantal gigantische zandduinen waar je vanaf kunt boarden. Dat is GAAF!. Je klimt eerst het duin op, waar je volledig gezandstraald wordt. (goed je board vasthouden, want hij waait zo uit je handen. een aantal mensen deden dit niet en konden hem beneden weer ophalen), gaat er met je buik opliggen en gaan met die banaan. Je gebruikt je voeten om te remmen en te sturen. De eerste keer was ik voornamelijk bezig met remmen, want je gaat echt bloedhard naar beneden. Met als gevolg dat ik de onderkant van het duin niet helemaal haalde. Op een gegeven moment wordt je snelheid te laag en stop je. De tweede keer deed ik dat niet en lukt het tot aan de voet van de duin te komen.

Yeah!

Die 'wolken' boven het duin is zand!

Toen iedereen zoveel mogelijk het zand van zich verwijderd had (valt niet mee, want het zit echt overal) zijn we het strand het strand teruggereden met tussendoor nog een kleine strandwandeling.

Ook hier was een 'Hole in the Rock'

De volgende dag ben ik vertrokken naar Whitianga (spreek uit: Fitianga). Dit is in de Bay of Plenty, een stukje meer naar het oosten. De busverbindingen verliepen perfect. Alleen het laatste stukje was een crime. Er was een wielrentocht gaande. Dat gaat gewoon over de tweebaansweg. Daar is niets mis mee, alleen de chauffeur had erg de neiging om in bochten fietsers in te halen. Heel fijn als je niet ziet wat er tegemoet komt rijden. (Je mag niet eten of drinken in de bus, maar als je je bekleding schoon wilt houden kan je dit soort dingen beter niet uithalen ;-)  )

De Bay of Plenty is ook een heuvelachtig gebied met veel groene weiden en tropische regenwoud begroening. Iets ruiger dan de Bay of Islands.

Ik zat met een aantal leuke mensen in het hostel, dus dat was wel gezellig. De volgende dag naar Cathedral Cove en het Hot water Beach gegaan. Dit hield in dat ik eerst een stukje met de Ferry moest en daar in een bus kon instappen. Ik was de enige dus had een prive chauffeur. Het was een kleine wandeling naar Cathedral Cove.

Volgens mij hebben Nieuw Zeelanders iets met gaten in rotsen.....

En dit was het spectaculaire uitzicht!

Na dit stuk kon ik verder lopen naar Hahei Beach, alwaar de bus weer stond te wachten. De volgende halte was Hot Water Beach. Dit was echt lollig. Er loopt een warmwater bron vlak onder de grond. Als je een gat graaft vult deze zich met warm water en kun je er in gaan liggen. Ik had dus een douche en een bad. Je moet niet te diep graven, want dan is het water zo heet dat je je voeten verbrandt.

Hier kwam ik Tom tegen (een belg op zoek naar zichzelf, zat ook in het hostel). Hij kon mooi ook met de bus mee terug. Een stuk gezelliger dan in je eentje. Nog even ergens een biertje gedronken en teruggegaan naar het hostel.

Vanochtend ben ik naar Roturua gegaan. Vanavond ga ik naar een traditionele Maori avond (lekker touristisch). Ben benieuwd! Morgen ga ik raften op de Kaituna River met onder andere een 7 meter hoge waterval. Slik! Best eng.